بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد

ساخت وبلاگ

آغاز با اشاره به سورة ستایش فرمود: مسجد توفیق مشهد «مصداق این سوره و اصحاب «صراط بدون واسطه» که توکل گاه این سوره میباشد، اهل بیت و شیعه ها آنان میباشند.»

بعد از آن ایاتی که در آن، صفات مومنین آمده5و به مقام آنها در پردیس اشاره شد‌ه‌است، آدرس مسجد توفیق مشهد خواندن فرمود و اینان را به شیعه‌ها آل محمد مضمون‌ کرد رزرو مسجد توفیق مشهد و ایاتی را دربارة منافقین و اهل دوزخ و رهروان شیطان و ملعونین6خواند و به معاندان آل محمد(ص) تعبیر و تفسیر کرد.

8. معرفی حضرت مهدی (عج)
حضرت بیاناتی را دربارة حضرت سایر الله الاعظم (عج) و اوصاف و مختصات وی فرمود. اجمالی از آن اینگونه میباشد:

واپسین امام، مهدی(ع) از این قبیله میباشد.

او پیروز بر همة ادیان میباشد.

وی فاتح قلعه ها و منهدم کننده آن هاست، شماره تلفن مسجد توفیق مشهد انتقام گیرنده از ظالمین و کلیه خون های به ناحق ریخته گردیده است. پیروز بر مشرکان و کافران و هدایت کنندة آن‌ها، و وارث جمیع علم ها میباشد.

همة پیشینیان دربارة او، بشارت داده اند. وی بر همگی غالب می‌گردد. اما معبود در زمین و حکم کنندة فی مابین اخلاق و رفتار و امین الهی بر نهان و آشکار میباشد. گزینش کنندة ظریف درجات افضل اشخاص میباشد.

وی کسی میباشد که غالبی بر وی وجود ندارد و کسی بر ضدّ وی یاری نمیشود. وی اما معبود در زمین و حکم کنندة وی در میان خوی و امین وی بر نهان و آشکار میباشد.

9. مهیا کردن عموم برای بیعت
آن گاه فرستاده(ص) اشاره فرمود که اینجانب پس از اتمام خطبه، شما‌را به بیعت با خودم و آن گاه بیعت با علی(ع) دعوت میکنم و این بیعت، از طرف پروردگار متعال و بیعت با حق والا میباشد. بعد ایة 10 سورة فتح را خواندن فرمود:

عده ای که با تو بیعت می نمایند، در واقع باایمان بیعت می نمایند. دست معبود بر روی دست آن هاست. پس کسی که بیعت را بشکند، این شکستن به ضرروزیان خویش اوست و هر که به آنچه باایمان عهد و پیمان بسته، بامسئولیت باشد، خدا به وی اجری وسیع مداقه خواهد کرد.

بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد...
ما را در سایت بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد توفیق مشهد, آدرس مسجد توفیق مشهد, رزرو مسجد توفیق مشهد, شماره تلفن مسجد توفیق مشهد, نویسنده : محمد صادقی mashhadtawfiqmosque بازدید : 89 تاريخ : پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت: 16:09

حسين بن على عليه السلام، براى يارانش سخنرانى مسجد توفیق مشهد كرد و خداى را تشکر اعلام کرد و ستود و آن گاه فرمود: «اى عموم! قلّاده مرگ براى فرزندان انسان، چونان گردن آویز بر گردن دختر جوان میباشد آدرس مسجد توفیق مشهد [و حتمى میباشد]، و اشتياقى فراوان به ديدار گذشتگانم دارم،  رزرو مسجد توفیق مشهد چونان اشتياق يعقوب به يوسف و برادرش. به راستى كه من‌را قتلگاهى میباشد كه آن را ملاقات مى‌كنم و گويا به بندهايم مى‌نگرم كه درندگان بيابان‌ها، آنان را از هم مى‌گسلند و شكم‌هاى خویش را از آن مى‌آكنند

حسين بن على عليه السلام، براى يارانش سخنرانى كرد و خداى را تشکر اذعان کرد و ستود و آن گاه فرمود: «اى عموم! قلّاده مرگ براى فرزندان بشر، چونان گردن بند بر گردن دختر جوان میباشد [و حتمى میباشد]، و اشتياقى فراوان به ديدار گذشتگانم دارم، چونان اشتياق يعقوب به يوسف و برادرش. به راستى كه من را قتلگاهى میباشد كه آن را ملاقات مى‌كنم و گويا به بندهايم مى‌نگرم كه درندگان بيابان‌ها، آن‌ها را از هم مى‌گسلند و شكم‌هاى خویش را از آن مى‌آكنند.»

بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد...
ما را در سایت بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد صادقی mashhadtawfiqmosque بازدید : 86 تاريخ : چهارشنبه 25 آبان 1401 ساعت: 17:38


بدعت
کلمه «بدعت» از ریشه «بدع» به معنای پدید داخل شدن چیزی میباشد که سوابق نداشته باشد. طریحی در مجمع البحرین در این زمینه میگوید: «بدعت عبارت میباشد از پدیدآوردن چیزی در آیین که در قرآن و سنّت ریشه‌ای ندارد، بدعت را از آن جهت بدعت میگویند که زیرا سوای آن که مالک شریعت آن مقاله را گفته باشد، در آیین وارد گردیده‌است. از‌آنجا که سوابق در آیین نداشته آن را بدعت میگویند.»[۱]

بدعت عبارت میباشد از صدور حکم یا این که عملی تحت عنوان حکمی فقهی و فقهی سوای آن‌که آن حکم جزء شریعت بوده یا این که از کتاب و سنّت برای وقوع آن حجّت و عامل وجود داشته باشد.[۲]

رده مسجد نزد شیعه‌ها
شیعه‌ها همچون سائر فرق اسلامی و بلکه بیشتراز دیگرافراد، عنایت فوق‌العاده برای مساجد قائل بوده و بر پایه ی آموزه‌های وحیانی، معتقدند که: مساجدِ معبود را فقط افرادی آباد می‌نمایند که به خداوند و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از آفریدگار نترسیده‌اند.[۳] و از دید فقاهتی، مساجد را برگزیدگان جای برای عبادت میدانند؛ تا جایی که یک نماز در مسجد الحرام موازی با صد هزار نماز میباشد و یک نماز در مسجد پیامبر معبود معادل با ده هزار نماز و یک نماز در مسجد جامع متساوی میباشد با صد نماز در مکان دیگر و یک نماز در مسجد محله موازی با بیست و پنج نماز میباشد.[۴]

نظارت و جستجو نقش مسجد در تاریخ ادیان و خصوصاً اسلام، جامعیت این جای مقدس را در تمامی مورد‌های عبادی سیاسی، فرهنگی، آموزشی، نظامی، قضایی و… علامت می دهد؛ و جذاب اینکه مبنا کلیه آنان امامت و رهبری در مسجد میباشد که تحت عنوان مهمترین مورد در ساختار و پیکره این کانون گرانبها مطرح میباشد. التفات رده این مورد در ساختار مسجد به اندازه‌ای میباشد که در حین حضور فرستاده اکرم(ص) در مدینه، فرد وی عهده‌دار اداره مسجد النبی بود و در خلا آن حضرت، امامت مسجد برعهده کسی بود که به وسیله آن بزرگوار معلوم می گردید؛ این امری میباشد که شیعه ها به خیر بر آن واقف بوده و در طی تاریخ با کل محدودیت‌هایی که راز منش داشتند، بیشتراز سایرافراد، با نظریه و شغل پایبندی خویش به آن را نماد داده‌اند.

مجموع اماکن زیارتی شیعه‌ها و عتبات مقدسه انبیا و ائمه اطهار(ع) برای مثال در قم و مشهد که در شبهه به آن اشاره شده، به جز محدوده خرد و رواق محل دفن پیشوایان شرعی و سائر بزرگان، سایر ساحات، مسجد و مشخصا بدین اسم سازه و تشکیل‌شده‌اند و نمازهای جماعت هم در مساجدی که در نزدیکی و دور و بر عتبات می باشند برگزار می گردند؛ و این وجود ندارد مگر به خیال عنایت مسجد بین شیعه ها و احترام فوق‌العاده که آن ها به مسجد دارا‌هستند.

حسینیه و تکایا
حسینیه و سایر اماکن مانند زینبیه، مهدیه و… جایی میباشد که برای اقامه محافل مذهبی مانند عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و برگزاری دیگر مجالس فقاهتی، ساخته می‌گردد. چنین اماکن که در شهرهای متفاوت مذهبی سازه می‌شود، اکثر اوقات ضمن تجمع هیئت‌های مذهبی و تشکیل محافل فقاهتی، شرایط زائر سرا و مسافرخانه‌ای را دارااست که زائران از آن به کار گیری می‌نمایند و با اعتنا به اینکه غالباً بدون پول بوده، جنبه تسهیلاتی دارااست.[۵]

از عمده علل روی آوردن شیعه به «حسینیه و…» در زمان تاریخ، به خیال و خاطر آن بوده که مساجد، أغلب در دست و ذیل سلطه حکومت‌هایی بوده که برای تشیع و اقامه سوگواری و مراسم شرعی شیعه، محدودیت ساخت می‌کردند.[۶]

و نیز از سایر علل ساخت‌و‌ساز چنین اماکن فی مابین شیعه‌ها این میباشد که رفتن در مساجد برای زنها در روزها عادت ماهانه روا وجود ندارد و همینطور اشخاص دیگر نیز محدودیت دارا‌هستند و لکن این ایراد در حسینیه وجود ندارد و همگی میتوانندشماره تلفن مسجد توفیق مشهد  در آن درون شوند و مراسم سوگواری خود را بجا آورند؛ لذا با اعتنا به تجهیزات مو جود، در برخی محله ها، جای خاصی به اسم حسینیه در کنار مساجد برای مراسم سوگواری در حیث گرفته شد‌ه‌است. هویدا میباشد که تولید حسینیه به دلیل احترام به مساجد هست خیر در جهت تضعیف آن ها.

تفاوت خانقاه با حسینیه
خانقاه محلی میباشد که درویشان در آن تجمع کرده و آداب و رسوم تصوّف را ایفا می‌کنند.رزرو مسجد توفیق مشهد اولی خانقاه بوسیله یک فرمانروای مسیحی در رمله شام برای صوفیان ساخته شد[۷] و آورده شده: پیش از اینکه صوفیه نام خانقاه را برای محل مراسم منحصربه‌فرد خود گزینش کنند، منزلگاه طبقات مانوی نیز به همین تیتر خوانده می‌گردیده است.[۸] صوفیان این جای را مقام عبادت خود قرار داده‌اند.

از آن‌جا که «خانقاه» به قصد منزلت عبادت و برای کمرنگ نمودن حضور مسلمین در مسجد به وجود آمده و در هیچ‌یک از منابع اسلامی (قرآن و سنّت) به آن اشاره نگردیده و در حین نبی خداوند(ص) و ائمه(ع) نیز چیزی به اسم «خانقاه» وجود نداشته میباشد، مطلقاً به عنوان مثال بدعت‌هایی میباشد که تصوّف در آئین به وجود آورده‌اند.آدرس مسجد توفیق مشهد  مسجد از طریقه اهل خانقاه قدر و اعتباری ندارد. و لذا فقیهان و مراجع فقاهتی شیعه به تبعیت از مدرسه اهل بیت(ع) حضور در خانقاه را ولو به قصد دعا و عبادت و اجرای مراسم مذهبی روا نمی‌دانند.[۹]

خانقاه صوفیان مقام بدعت‌گزاری در آیین میباشد که ساخت اینگونه مکانی در قبال مسجد در هیچ منبع اسلامی اشاره نشده میباشد و غرض از تأسیس آن کمرنگ نمودن مسجد بوده میباشد، لذا از نگرش اسلامی بدعت به حساب می آید.

امّا حسینیه و… با غرض خاصی برای احترام به مسجد برخیً در کنار آن ساخته میشود. آن هم برای سوگواری سرور و سالار شهیدان و نقص‌ سخنرانی و برگزاری دیگر محافل فقاهتی که در منابع اسلامی شدیداً مسجد توفیق مشهدبه آن سفارش شد‌ه‌است. به عبارت دیگر صوفیه خانقاه را در قبال مسجد و با مقصود کمرنگ نمودن آن اشاعه می‌نمایند، در حالیکه شیعه ها حسینیه، زینبیه و… را برای بجا آوردن مراسم خاصی غیر از آن مراسم که می بایست در مساجد صورت پذیرد، تأسیس نموده‌اند. پس فرق مهم فی مابین خانقاه و حسینیه وجود داراست؛ لذا ساخت و ساز خانقاه بدعت محسوب می‌شود در حالی که ساخت‌و‌ساز حسینیه که بر پایه ی اظهار مودت و احیای شعائر اهل بیت(ع) محور‌گذاری گردیده‌است، دارنده ثواب و مشوق اخروی است.

بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد...
ما را در سایت بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد توفیق مشهد, آدرس مسجد توفیق مشهد, رزرو مسجد توفیق مشهد, شماره تلفن مسجد توفیق مشهد, نویسنده : محمد صادقی mashhadtawfiqmosque بازدید : 77 تاريخ : دوشنبه 23 آبان 1401 ساعت: 14:11


تشکیل داد گنبد و گوشه سازی در کشور ایران از از بعدازظهر اشکانیان شروع شد‌ه‌است.که در معماری ایرانی جایگاه ویژه ای دارد، ما در این نوشته‌علمی به بازرسی انواع گنبد در معماری اسلامی خواهیم پرداخت.

خلاصه ای از تعریف معماری اسلامی:
بخشی ناشی از دین و مذهب و بخشی ناشی از سرزمینی هست که معماری در ان قراردارد

مبدا شروع معماری اسلامی:
یک عده بعد از رحلت فرستاده می‌دانند{با ساخته شدن مسجد پیامبر} و افرادی دیگر بعد از شهادت امام حسن که محدوده اش در دمشق و شام میباشد،و کسانی دیگر از مجال عثمانی می‌دانند{اواخر قرن20}

معماری اسلامی =تزینات+نقاشی های چینی

پیدایش گنبد
 

 

 عامل کمبود چوب های استوار و بلند که در حقیقت عنصر اصـلی پوشش تخت میباشد سبب شد که پوشش  گنبد ساخته خواهد شد.

خصوصا در دهانه های کلان ترجای پوشش زیرین را بگیرد .

کهن ترین شکل های منحنی در پوشش زیرین در چغازنبیل که متعلق به هزاره دوم میباشد دیده گردیده‌است.

پیدایش انواع گنبد
در زمان هخامنشی معماری درخشانی با پوشش مرتفع و شماره تلفن مسجد توفیق مشهد مسطح در نقطع ی عطف اقتدار بنا شد.

در طی پیشین و بعد هخامنشی به دلیل عدم وجود امکانات آوردن چوب سدر و ساج میسر خلا.

به همین استدلال طاق های منحنی و گنبد ها جای اصلی خود را به عنوان یک پدیده ساختاری و اقلیمی در معماری کشور‌ایران بوجود آمد.

کهن ترین اشکال گنبد در معماری اسلامی
قدیمی ترین گنبدی مربوط به زمان اشکانی و اوایل ساسانی میباشد.

این گنبد در شهر فیروز آباد بنا شد‌ه‌است

قطر این گنبد 16/10 مترمی باشد.

از زمان ساسانی گنبدسازی ترویج پیدا کرده است و تکامل یافته هست

از مجال ساسانی تا امروز گنبدی از لحاظ ساخت و افزیر بصورت سرمشق و دستور العمل کلی مورد افتتاح قرار می گیرد.

روش گنبدسازی در کلیه تایم ها با استعمال از نظم دقیق ریاضی در شکل بندی رزرو مسجد توفیق مشهد و ساختمان و با راه‌های صحیح بنا می شود.

گنبدها فارغ از احتیاج به گاه بست و کالبد و قالب در ازای همه نیروهای فشاری و رانشی به نه مقاومت می کند.

در گوشه سازی ها از اوایل مجال اسلامی تاکنون تغییراتی انجام شده است.

طرز گنبدسازی در ایران همواره ویژگی اجرائی و فرهنگی خود را دنبال کرده است.

ویژگی بارز این گنبد ها به کارگیری نکردن از قالب در جاری ساختن میباشد.

تمجید هندسی گنبد
گنبد مکان هندسی نقاطی میباشد که از فرصتآدرس مسجد توفیق مشهد  چِفدی معین حول یک مبنا قائم به وجود می‌آید.

در زبان معماری
اشکال گنبد پوششی میباشد که بر روی زمین گرد برپا می گردد.

گنبد از سه قسمت تشکیل میگردد


اجزا گنبد
تهرنگ
پلان یا طرح نخستین گنبد می‌باشد.

چنبره
حجم هشت وجهی که بخش چپیره را پوشش می دهدمسجد توفیق مشهد  و پوسته بیرونی گنبد روی آن قرار می دهند.

کوهه
برجستگی هست که از تبدیل گوشه های گنبدخانه به هشت وجهی روی چنبره به چشم می‌خورد.

آهیانه
پوسته درونی گنبد که معمولا روی آن پلکانی میباشد .

خود
پوسته بیرونی گنبد که روی آهیانه جای دارد.

تبره
فاصله در بین درونسو و برونسوی گنبد یا ضخامت آن میباشد.

دهانه
فاصله بین دو پاکار گنبد است روی دو دیوار مقابل هم قرار دارد.

نهنبن
حجم حلقه ای شکل بسیار کم خیزی که بر روی تیزه های پوشش داخل گنبد می‌زنند. در کاربندی هم به عمل می رود.

بَشن یا هیکل
حجمی که از تهرنگ می‌سازند.

یعنی قسمتی که روی موضوع به صورت مکعب بالا می آید و یک یا دو طرف آن باز است.

در طول قبل از اسلام گنبدهای که هر چهار طرف به دهانه های باز منتهی میشد ساخته می شد.

چپیره
قسمتی است که تبدیل از زمینه بشن که معمولا چهارضلعی می‌باشد به زمینه ی گنبد که معمولا دایره ای میباشد.

در معماری ایرانی به تدریج ته رنگ گرد به چشم می خورد .

معمولاً بخش انتهائی بشن به طور مربع و گاهی مستطیل است.

چپیره  بخش مربعی یا مستطیلی را به دایره تبدیل می کند و سپس گنبد روی آن سوار می شود .

به همین ادله مرحله چپیره شدن در گنبدسازی مرحله اصلی میباشد چون این قابلیت را می‌دهد که آیتم گرد داشت که اجرای نهایی پوشش گنبد را میسر می کند.

معمولاً در نقشه هایی که پوشش به صورت گنبد طراحی می‌شود آیتم را به طور مربع در حیث گرفته می شود.

تا به سادگی بتوان آن را تبدیل به ۸ و ۱۶ و ۳۲ و به دایره تبدیل کرد .

گنبد سازی در ایران گاهی روی مورد مستطیل نزدیک به مربع هم جاری ساختن میشود.

در‌این‌صورت مستطیل به ۶ و ۱۲ و بعد از آن بیضی نزدیک به دایره تبدیل میگردد وگنبد روی بیضی قرار می گیرد .

به گنبدی که روزگار افقی آن به جای دایره بیضی میباشد کمبیزه گفته می گردد.

از نمونه های گنبد با ته رنگ بیضی مسجد حاج رجبعلی تهران و امامزاده زید بن علی در ورامین قابل ذکر میباشد. به‌دنبال گونه های گنبد در معماری اسلامی به چیره سازی خواهیم پرداخت .

چپیره سازی در گنبد به دو بخش تقسیم می‌گردد 
گوشه سازی یا گوشه بندی
سکنج یا چین و چروک
گوشه سازی یا گوشه بندی یعنی تبدیل کردن شکل چهار گوشه به هشت گوشه و به ترتیب ۱۶ و ۳۲ و ۶۴ گوشه و آن‌گاه دایره می باشد.

تبدیل کردن شکل مستطیل نزدیک به مربع به ۶ و ۱۲ گوشه و سپس بیضی می باشد.

در حالت مستطیل باید نسبت اندازه های ضلع هایش طوری باشد که به راحتی قابل تبدیل به شش گوشه باشد.

برای مثالً نسبت ۴ و ۴/۳ قابل تقسیم هست.

البته با استعمال از کاربندی اشکال زمینه های مرسوم در معماری ایرانی را می توان به نحو مطلوب به دایره تبدیل کرد.

 گوشه سازی خود مشمول دو بخش میباشد
اسکنج یا سِکُنج
جنس عصر اشکانیان و ساسانیان.

نوع اول گوشه سازی اسکنج یا سکنج میباشد.

سکنج از دو طاق اریب تشکیل شده میباشد که همدیگر را در یک نقطه غیروابسته می کنند.

طریق زدن طاق سکنج ممکن است بصورت گوناگون رومی ، ضربی ، چپیله ( لاپوش و تیغه ای ) باشد.

تقاطع دو طاق گوشه سازی سکنج را به وجود می‌آورد .

بارهای وارد بر گنبد به‌این گوشه ها منتقل نمیشود به همین عامل نوع اجرای گوشه سازی تأثیری در چگونگی افزیر گنبد ندارد.

ترمبه یا سرمبه یا سلمبه

نوع دوم گوشه سازی به صورت ترمبه میباشد.

در هیچ لغت نامه ی ایرانی به واژه ترمبه بر نمی خوریم .

لغتی به صورت ترکیب طاق و طرمب آمده می باشد که معنای آن را پشت هم اندازی و طاق روی طاق سوار کردن درج شده میباشد.

بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد...
ما را در سایت بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد توفیق مشهد, آدرس مسجد توفیق مشهد, رزرو مسجد توفیق مشهد, شماره تلفن مسجد توفیق مشهد, نویسنده : محمد صادقی mashhadtawfiqmosque بازدید : 67 تاريخ : يکشنبه 22 آبان 1401 ساعت: 15:23

وظایف ما دربرابر مسجد چیست؟
مسجد در فرهنگ و تمدن ما، از لحاظ تنوع کارکرد، نهادی نادر‌نظیر می باشد؛ غیر از جنبه عبادیِ مسجد، بعدها اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن هم مدام در طی تاریخ اصلی و کارساز بوده‌میباشد. همین تعامل مثبت دوجانبه باعث می شود خودمان را در قبال مسجد، ملزم و مکلف شم کنیم. «تکریم مسجد» کاری وجود ندارد که معطل اجرا شدنش از سوی دیگران بمانیم.
به نقل از مقر تخصصی مسجد، مسجد مأمن و مسکن ماست. در حالتی‌که امروز گاهی مسجد از تصویر فرضی ایده‌آل ما مسافت دارااست یا این که همان در حالتی‌که جنبه اجتماعی‌اش معدود‌رنگ گردیده و شاید قدرت جذب همگی قشرها را ندارد، یعنی ما وظیفه‌مان را در ازای مسجد عالی اجرا نکرده‌ایم. اما تکلیف ما در ازای مسجد چیست؟
احیای ساختمان مسجد
مسجدهای نصفه‌کاره، مسجدهای قدیمی، مسجدهای بی‌امکانات و تجهیزات را خودمان میتوانیم احیا و مرمت کنیم. گاهی مایحتاج می باشد از هم محلی‌ها و هم‌محلی‌ها برای مرمت یک مسجد کهن کمک بگیریم. گاهی هم بایستی کمر کوشش ببندیم تا مسئولان را به کامل کردن مساجد نصفه‌کاره مجاب کنیم. حفظِ حضور فیزیکی مسجد درهرمکان شهر، گام نخستین میباشد.

سرویس افتخاری در مسجد
ما قادر خواهیم بود خادم افتخاری مسجد محله‌مان باشیم. ماهی یک‌توشه جارو کردن و غبارروبی و شستن جانماز و خیمه و مقنعه ها، مجال و انرژی متعددی که نمی‌گیرد هیچ، انرژی و برکت را هم به معاش‌مان سرازیر می‌نماید. در صورتی اپلیکیشن معاش‌مان اذن نمی‌دهد به‌شکل آراسته به مسجد سرویس کنیم، اعیاد و مناسبت‌های مذهبی فرصت
نه می‌باشد برای ادای دِین به مسجد.

یادگرفتن در مسجد
شاید در محله شما علم‌آموزی باشد که امکان نام نویسی در کلاس‌های کمک آموزشی نداشته‌باشد؛ یا این که کودک‌ مستعدی، که کمپانی در کلاس‌های هنری و فوق برنامه برایش مشقت بار باشد. در صورتی شما دانشجو، مدرس‌، بچه‌درس‌خوان‌ و یا این که هنرمند هستید با برگزاری کلاس‌های رایگانِ رفع اشکال و فوق اپ در مسجد، می توانید با حفظ شأن هم‌محله‌ای‌ها، وظیفه انسانی‌تان را در عوض آن‌ها اجرا بدهید.شماره تلفن مسجد توفیق مشهد علاوه بر این‌که حتما بخشندگی‌تان تأثیرگذار خواهد بود و بچه‌ها را به مسجد علاقه‌مند خواهد کرد. حتی در صورتیکه در محله شما اشخاص بی‌قدرت هم معاش نکنند، گشوده هم تشکیل کلاس‌ های آموزشی بدون پول، پای بچه‌ها را به مسجد گشوده خواهد کرد.

ورزش و تفریح در مسجد
وجود مسجد در هر محله و حوزه‌‌ای مایحتاج هست، ولی کافی نیست. جذب کردن نوباوه‌ها و نوجوان ها به مسجد، اندیشه و نرم افزار و کارشناسی مورد نیاز داراست؛ اما ما هم خواهیم توانست به اندازه خودمان در این فعالیت سهم داشته‌باشیم. خرید وسایل ورزشی و سرگرمی، امداد خرد البته به‌دردبخوری میباشد؛ مسجد توفیق مشهدکافی می‌باشد طفل‌ها توی حیاط مسجد، توپ و تور و فوتبال‌دستی و راکت ببینند. از این‌جا به بعدش را خودشان عالی بلدند؛ تیم تشکیل می دهند، مسابقه و لیگ برگزار می‌نمایند و به این ترتیب هم پر نمک و هیجان شان را در فضایی مثبت و معنوی بروز میدهند و هم از مسجد، خاطره و تجربیات‌ای به‌یادماندنی در ذهنشان نقش می‌بندد.

هنر و فرهنگ و تمدن در مسجد
یکی‌از‌از دیگر از رویکرد‎های یاری به رونق مساجد و ترغیب جوان‌ترها به حضور در مسجد، تقویت بُعد فرهنگی و هنری مساجد است. مثل تهیه کردن یک کتابخانه گردآوری‌وجور و خرد و ترتیب دادن اپلیکیشن‌هایی از قبیل اکران و عیب گیری فیلم، نمایشنامه‌خوانی، تشکیل دسته تئاتر، آدرس مسجد توفیق مشهددسته سرود و برگزاری مسابقاتی مثل مسابقه نویسندگی و کتاب‎خوانی و عکاسی و پیاده سازی پوستر. هنرِ گره‌خورده با معنویت، هنری متعالی میباشد و مسجد شایسته ترین بستر برای این تحقق این امر می‌باشد.

پاسخگویی به سوالات و تردید ها
مسجد، مرجع گزینه پشت گرمی همه ماست برای رفع شبهه ها و اخذ جوابِ سوال های عقیدتی و دینی‌. به این ترتیب چنانچه تحصیلات و مطالعاتتان در زمینه‌ی مسائل مذهبی می باشد، می توانید زیرنظر امام جماعت مسجد و با تشکیل جلسات سوال و جواب، مسئله حضور دیگرافراد به‌ویژه جوان‌ترها را در مسجد فراهم کنید. رزرو مسجد توفیق مشهد سخنرانی و وعظ در مسجد مکان خودش را دارد، البته گپ و ذکر کرد از صمیم قلب و عملکرد فردی برای پیداکردن پاسخ، شاید قشر جوان و نوجوان را بیشتر اقناع ‌نماید.

بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد...
ما را در سایت بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد توفیق مشهد, آدرس مسجد توفیق مشهد, رزرو مسجد توفیق مشهد, شماره تلفن مسجد توفیق مشهد, نویسنده : محمد صادقی mashhadtawfiqmosque بازدید : 105 تاريخ : شنبه 21 آبان 1401 ساعت: 15:08

حضور عباس (ع) در مبارزه صفین در برخی از کتاب‌های متأخر نقل گردیده‌است. وی در‌این مبارزه به عنوان مثال اشخاصی بود که به فرماندهی صاحب اشتر در نزاع صفین به فرات حمله کردند مسجد توفیق مشهد و برای لشگریان امام علی (ع) آب برداشتند. در همین کتاب‌های متأخر کشته شدن ابن شعثاء از شام و هفت بدن از پسرانش به دست عباس نیز جزو رویدادها نبرد صفین نقل گردیده است. به گفته برخی از نویسندگان، آدرس مسجد توفیق مشهد عموم شام توان ابن شعثاء را موازی با هزار سوار می‌دانسته‌اند. رزرو مسجد توفیق مشهد درباره معاش عباس بن علی بعد از پیکار صفین تا فرصت وقوع حادثه کربلا چیزی در منابع تاریخی نقل نشده میباشد.

پرچمداری در روز عاشورا

مبنی بر استیناف اردوبادی، اصفهانی در مقاتل الطالبیینو روحانی اثر گذار در الارشاد تصریح کرده‌اند که امام حسین در صبح روز عاشورا درفش سپاه خویش را به دست عباس داده میباشد. شماره تلفن مسجد توفیق مشهد بلاذری در انساب الاشراف، و ابونصر بخاری در رمزّ السلسلة العلویة نیز بر پرچمداری حضرت عباس تصریح کرده‌اند.

سقایی و آوردن آب

بنابر منابع تاریخی، زمانی عبیدالله بن زیاد، هفتم محرم به قدمت بن سعد دستورداد که به حسین (ع) و یارانش اذن به کار گیری از آب فرات ندهد، امام حسین، عباس (ع) را فراخواند و سی سوار و بیست پیاده را با وی یاور کرد تا مشک‌ها را پر‌از آب کنند و به اردوگاه ببرند. عباس (ع) توانست محاصره معاند را بشکند و آب را به اردوگاه برساند. درین حمله هیچ‌کس از اصحاب و یاران امام حسین شهید نشد، ولی اشخاصی از لشگر قدمت بن سعد کشته شدند.

نپذیرفتن حمایت‌طومار‌ها

چنانکه در کتاب الفتوح ابن‌اعثم کوفی و مقتل خوارزمی آمده میباشد، دو نفر برای عباس (ع) و برادران وی در کربلا مدد‌طومار فرستادند که عباس (ع) و برادرانش هر دو را رد کردند؛ حمایت‌طومار ابتدا را عبدالله‌ بن ابی‌المحل‌ بن حزام عامری آورد که برادرزاده ام‌البنین، مامان عباس (ع) بود. وی توانست از عبیدالله بن زیاد نگهبانی‌طومار‌ای برای پسران عمه خویش بگیرد و آن را بوسیله غلام خویش برای آنان بفرستد. زمانی عباس (ع) و برادرانش این جانبداری‌طومار را خواندند، گفتند که ما در نگهبانی معبود هستیم و هیچ نیازی به اینگونه پشتیبانی‌طومار ننگینی نداریم.

بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد...
ما را در سایت بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد توفیق مشهد, آدرس مسجد توفیق مشهد, رزرو مسجد توفیق مشهد, شماره تلفن مسجد توفیق مشهد, نویسنده : محمد صادقی mashhadtawfiqmosque بازدید : 65 تاريخ : چهارشنبه 18 آبان 1401 ساعت: 17:29

بعداز آنکه امام سفارش خلافت (خلیفه شدن) را نپذیرفت، خویش را در قبال نقشه سیاسی دیگری یافت. مأمون بعداز امتناع امام از خلافت، این توشه ولایت عهدی خود را به او توصیه کرد. امام می دانست که خواسته مأمون، تأمین مقاصد فردی میباشد؛ لذا این توشه نیز امتناع ورزید؛ البته سماجت و تهدیدهای مأمون  آدرس مسجد توفیق مشهد چنان نقط ی اوج گرفت که امام به نا چار با توصیه وی موافقت کرد.

اشاره

علی بن موسی الرضا علیه السلام، امام هشتم شیعه ها روز یازدهم ذیقعده سال 148 ق. در مدینه به دنیا آمد و در صفر سال 203 ق. در 55 سالگی بوسیله مأمون (هفتمی خلیفه عباسی) در سنابادِ نوقان (که امروز یک کدام از محل های شهر مشهد میباشد) مسموم شد و به شهید شدن رسید. مسجد توفیق مشهد مرقد منوّر این امام همام در مشهد مقدّس مزار عاشقان و دلدادگان اهل بیت علیهم السلام میباشد. زمان امامت آن حضرت 20 سال (183 - 203 ق.) بود؛ حدود 10 سال از امامت آن حضرت در بعد از ظهر خلافت هارون الرشید (پنج‌مین خلیفه عباسی)، آدم کش بابا بزرگوارش امام کاظم علیه السلام بود. امام رضا علیه السلام، درین بعدازظهر در مدینه می زیست و همواره زیر لحاظ و آیتم مزاحمت هارون و حاکمان منصوب از جانب وی به راز می‌برد. نزدیک به سال 196 ق. مأمون، فرزند هارون با نیرنگ و قتل امین (برادرش) بر مسند  رزرو مسجد توفیق مشهد خلافت گرد‌همایی و خلافت وی 21 سال زمان برد. مأمون، امام هشتم علیه السلام را از مدینه به خراسان آورد و به ظواهر می خواست با مجاورت جلوه دادن خویش به آن حضرت، جلوی کودتا ها را بگیرد و عموم را از خویش راضی نگهدارد.

درباره‌ی تاریخ زندگانی حضرت رضا علیه السلام چه بسا سؤالاتی مطرح گردد؛ مثلا اینکه:

1. چرا امام رضا علیه السلام ولایت عهدی را از مأمون به عهده گرفت؟

2. دلائل تایید ولایت عهدی چیست؟

3. احوال فرهنگی و اجتماعی جامعه آن روز و موضع گیری امام علیه السلام در تایید ولایت عهدی چه‌طور بود و...؟

درین مطالعه مختصر، شماره تلفن مسجد توفیق مشهد قصد داریم جواب جامع و قانع کننده ای برای این سؤالات بیابیم.

بعد از آنکه امام توصیه خلافت (خلیفه شدن) را نپذیرفت، خویش را در قبال نقشه سیاسی دیگری یافت. مأمون پس از امتناع امام از خلافت، این توشه ولایت عهدی خود را به او توصیه کرد. امام می دانست که خواسته مأمون، تأمین مقاصد فردی میباشد؛ لذا این توشه نیز امتناع ورزید؛ البته پافشاری و تهدیدهای مأمون چنان نقط ی اوج گرفت که امام به نا چار با سفارش وی موافقت کرد.

دلائل تایید ولایت عهدی

امام رضا علیه السلام به‌این واقعیت دقت داشت که در شکل نپذیرفتن ولایت عهدی، خیر صرفا جان خویش؛ بلکه جان علویان و دوستدارانش نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

افزون بر آنچه گفته شد، بر امام ما یحتاج بود که جان خود و شیعه‌ها را از گزندها برهاند؛ چون امت اسلامی به وجود آنها و دانایی بخشیدنشان بسیار نیاز داشت. اینان بایستی باقی می ماندند تا برای عموم لامپ رویه و سر گروه و مقتدا در حلّ خطاها و هجوم شبهات باشند.

بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد...
ما را در سایت بهترين مقالات مسجد توفيق مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد توفیق مشهد, آدرس مسجد توفیق مشهد, رزرو مسجد توفیق مشهد, شماره تلفن مسجد توفیق مشهد, نویسنده : محمد صادقی mashhadtawfiqmosque بازدید : 87 تاريخ : دوشنبه 16 آبان 1401 ساعت: 18:34